Monday, July 6, 2009

aku?

Adakah sebab aku nie jenis tak kisah, so orang ambil kesempatan ke atas aku? Kenapa ya, orang rasa senang nak melukakan orang lain tanpa terpikir kesannya ke atas orang yang dilukainya itu? Dan kenapa ya, setiap kali kita memberi, orang lain akan rasa selesa tanpa cuba untuk memberi pula kepada kita? Bukan nak harapkan balasan atas apa yang dah diberi, tapi, kita hidup di dunia nie kan saling melengkapi. Kalau aku je yang asyik memberi, abes la semua. Tak dapat nak beri dah.
Tapi aku percaya. What you give, you get back. Jika yang kita beri itu baik dan bermakna, maka hasilnya akan Allah balas dengan balasan yang setimpal. Begitu juga jika kita berikan sesuatu yang tak baik dan berniat tertentu, maka balasan Allah juga setimpal dengan niat kita.
Hmm, apakah gelaran yang bagus untuk diberikan kepada orang yang mula-mula minta nasihat kita, lepas kita dah bagi, dia tak nak dengar. Bermati-matian menegakkan pendapat dia sendiri. Walau dia tahu itu salah, namun nak jugak kata yang pendapat dia tue betul. Hmm, DEGIL? Sesuai tak? Tak pun, BODOH SOMBONG? Tak la bodoh sangat pun, tapi dah sah-sah tau bende tue salah, still nak tegakkan. And sombong sebab tak cuba terima pendapat orang. Macam mane? Hmm, agak allergic gak la dengan orang macam nie. Tapi…urm…tak tahu la…kepada yang berkenaan, berubahlah. Takut-takut, aku jadi malas nak layan ko. Sorry to say ye…
Hmm, bila member aku buat ayat, “I’m not as good as you.” Or “Aku not good enough mcm ko…”, aku terpikir, aku nie baik sangat ke? Aku jadi takut dengan expectation orang ke atas aku...Ye, aku tak la sampai buat benda-benda tak elok, yang telah akan menjatuhkan nama baik aku or my family. Tapi, sebagai manusia, aku still ade keburukan. Aku still cuba untuk menjadi yang terbaik. Tapi, macam tak padan je jika orang nak comparekan diri dia dengan aku. Aku masih aku yang banyak lagi cacat celanya. Tapi, aku sedang berusaha untuk kebaikan. Masih lagi cuba menjadi yang terbaik. Belum sampai lagi. Kalau diberikan 5 stages, aku masih lagi nak capai stage pertama. Itu pun selalu jatuh terduduk, dan cuba lagi berdiri. Cuma, doakan aku ye kawan-kawan untuk lebih berjaya dan lebih baik dari sebelum-sebelum ini. Begitu juga aku, akan mendoakan kalian untuk menjadi yang terbaik, mendapat yang terbaik dan sentiasa berada di dalam kejayaan serta di bawah lindungan Allah sentiasa. Insya Allah. Amiin…

No comments:

Post a Comment